NOORWIJK FlagITup

‘Als ik straks in Noordwijk loop, zie ik overal mijn vlaggetjes’

 Het reclamebureau Noordwijk Marketing uit Noordwijk heeft mij benaderd om voor de gemeente 500 vlaggetjes te maken voor het komende zomerseizoen. Met deze vlaggetjes wil de gemeente het nieuwe logo onder de aandacht brengen en (Nederlandse) toeristen trekken. Een leuk project waarbij we snel moesten schakelen.

 Voordeel na voordeel

De vlaggetjes zullen aan een bepaalde selectie van winkeliers en hotels worden uitgedeeld zodat ze door de hele stad zichtbaar zullen zijn. De vlaggetjes zijn in tegenstelling tot andere alternatieven zoals stickers of grotere objecten voor iedereen makkelijk neer te zetten, opvallend, budget vriendelijk voor de opdrachtgever en ook nog eens duurzaam. Zo’n vlaggetje gooi je toch niet weg?

 Vlaggetjes maken zichtbaar

De organisatie in Noordwijk heeft voor vlaggetjes gekozen, omdat deze het nieuwe logo zichtbaar maakt bij de partners en gasten. Vlaggetjes zijn overal makkelijk neer te zetten en kunnen ook gebruikt worden bij evenementen waar Noordwijk vertegenwoordigd wordt. 

 

Marieke van Willigenburg van Noordwijk Marketing: “Het nieuwe logo dient als gezamenlijk merkidentiteit van de vier kernen uit Noordwijk: Noordwijkerhout, De Zilk, Noordwijk Binnen en Noordwijk aan Zee. Alle elementen in het logo komen voort uit de Noordwijkse natuur, sfeer en mentaliteit. De kleuren slaan op de zee, zuivere lucht, prachtige duinen en groene bollenvelden. We willen vooral rust, ruimte en beweging uitstralen.”

Passie, meedenken en creatieve ideeën

Opdrachtgevers worden blijkbaar getriggerd door de vlaggetjes op onze website. Marieke vertelde dat ze diverse sites hadden bekeken. Maar uiteindelijk gingen ze overstag door onze wave tafelvlaggen. Bij het horen van de naam Noordwijk werd ik direct enthousiast, omdat mijn familie uit de Zilk komt, een van de kernen uit de gemeente Noordwijk. En dat enthousiasme was wederzijds. 

Marieke: “ik had het gevoel dat Jordy niet alleen met passie vlaggetjes maakt, maar vooral ook meedenkt met de klant en zelf met eigen creatieve ideeën komt. Dat werkt heel prettig,” aldus de marketeer.

 De start van het proces

Zodra opdrachtgevers contact met je opnemen, is het altijd actie en reactie. Snel reageren dus. Als je de opdracht krijgt, is er eerst overleg over het materiaal, budget, kleuren, et cetera. 

 Bij dit specifieke project voor Noordwijk Marketing zat er haast achter. In maar liefst drie dagen hebben we uiteindelijk het ontwerp van de vlaggetjes gemaakt. We zijn altijd flexibel en kunnen snel schakelen. Voor projecten zoals deze waarbij snelheid heel belangrijk is, komt het goed uit dat we in Nederland zitten en de productie in huis doen. Door de haast gingen een aantal dingen wat anders dan we normaal gewend zijn.

 Keuze, keuze, keuze!

De vlaggetjes worden gratis weggegeven aan winkeliers en hotels in Noordwijk, waardoor het budgetvriendelijk moest zijn. Er is een enkelzijdige, eco en satijnen versie van de vlaggetjes. De enkelzijdige versie was prijstechnisch het beste, dus er is gekozen voor dit reguliere model. Niettemin is het natuurlijk een mooi en kwalitatief goed vlaggetje.

 Wit maakt vies

De klant krijgt na de keuzen van model en standaard een template of werkkader waarin zij uitwerken wat ze precies willen. Noordwijk Marketing wilde een vorm waar het logo zo groot mogelijk op te zien zou zijn, dus de vorm voor de vlaggetjes was snel besloten. Normaal gesproken heb ik hier nog wel inspraak in, maar bij dit project was dat niet het geval door de haast die erachter zat.

 Noordwijk Marketing wilde geen standaard witte achtergrond, omdat dit vies zou kunnen worden, dus hebben we gekozen voor een achtergrond met een blauwe gloed. De houten standaard heeft een blank gelakte kleur gekregen. Een mooie combinatie als je het aan mij vraagt!

 E-proof voorbeeld

Als het template af is, krijgt de klant van ons (in deze tijden) een zogeheten e-proof: een voorbeeld met de kleur, de afwerking, de houten standaard (met keurmerk van gecertificeerd hout) en de visualisatie ervan. Zodra we hier akkoord voor krijgen, gaan wij aan de slag met de daadwerkelijke vlaggetjesproductie.

Normaal gesproken wordt er na het ontwerp eerst een real life sample opgestuurd, maar Noordwijk Marketing had er de volle vertrouwen in (en geen tijd) dus hebben we direct de vlaggetjes gemaakt. Als ik straks in Noordwijk loop, zie ik overal mijn eigen vlaggetjes. Hoe leuk is dat!

 Saamhorigheid creëren

De vlaggetjes zijn voor de gemeente Noordwijk een makkelijke, duurzame en in het oog springende manier om de aandacht te trekken. Bovendien zorgt het ook voor saamhorigheid en uniformiteit tussen alle ondernemers in Noordwijk. Het is onderscheidend, verbindend en past in de gemeente. 


“Inwoners en ondernemers kunnen zich erin herkennen en trots zijn. Dit zal bezoekers ook inspireren. Deze vlaggetjes overtroffen onze verwachtingen. Wij gaan zeker terugkomen bij Minibeachflag!”, aldus Marieke.